Turkusowy bezrękawnik - kangurka

Bluzeczkę wykonałam ze 100 % wełny merino superwash od Silke na drutach nr 5,5. Wełna Piumerino, motki 50g =75 mb. Zużycie - niecałe 500 g (10 motków). Wzór własny. 

 

Planowałam zrobić sweterek - bluzę sportową z praktyczną kieszenią kangurką, ale jak się okazało miałam za mało włóczki na ten cel - mogłam zrobić albo długie rękawy, albo kaptur. Szybka decyzja i wybrałam kaptur.

Może się Wam przydadzą moje notatki - poniżej poglądowy opis wykonania mojej bluzeczki w rozmiarze s/m:

Wykonana od góry do dołu, bez zszywania, na drutach z żyłką.

Na prowizoryczny łańcuszek nabrałam 100 oczek i wyznaczyłam linię reglanu dzieląc odpowiednio 12 (rękaw), 38 (przód), 12 (rękaw) i 38 oczek (tył). Przerabiałam na okrągło jerseyem dodając poprzez narzut oczka na reglanie z każdej strony znacznika (tj. +8 oczek w okrążeniu) 14 x co drugie okrążenie i 4 x co czwarte okrążenie. Po zakończeniu dodawania przerobiłam jeszcze 2 okrążenia i następnie rozdzieliłam rękawy (po 48 oczek) od reszty robótki, dalej pracując w okrążeniach tylko dodałam na obwodzie pod pachą po 6 oczek z każdej strony. Dalej przerabiałam prosto.


W międzyczasie jak widzicie wykonałam kieszeń kangurkę w następujący sposób:

Nabrałam 20 oczek z czego po 3 brzegowe wykańczałam i-cordem, aby stworzyć ładny brzeg a resztę przerabiałam jerseyem. Za każdym razem na prawej stronie dodawałam na brzegach 1 oczko z każdej strony, aż do momentu uzyskania 60 oczek podstawy, dalej prosto bez dodawania jeszcze kilka rzędów; na wysokości robótki 30 cm od pachy wdziergałam podstawę kieszeni na środku przodu odpowiednio przerabiając razem 1 oczko kieszeni z 1 oczkiem robótki 🙂. W ten sposób uzyskałam estetyczne i elastyczne połączenie. Po dołączeniu kieszonki przerobiłam jeszcze 5 okrążeń i następnie na drutach nr 4 wykonałam 4,5 cm ściągacza 2 oczka prawe /2 oczka lewe. 

Następnie wykonałam kaptur: 

Z prowizorycznego łańcuszka nabrałam oczka na druty nr 5,5 i przerabiałam rzędy skrócone, by wyrobić karczek i podnieść nieco robótkę - robiłam skrócenia rzędów o 8 oczek w każdym nawrocie, rozpoczynając 10 oczek od znacznika z przodu, stosując tzw. owijki przy zawracaniu (praca z rzędami skróconymi w rzędach!, na koniec zbierając owijki, by uniknąć dziur i zminimalizować widoczność nawrotów). Przy rzędach skróconych na prawej stronie, gdy przechodziłam przez znaczniki reglanu redukowałam oczka tak, że po ich przerobieniu ( ich tj. rzędów skróconych) zostało mi na drucie 84 oczka, z czego 12 żywych na środku przodu pozostawiłam na plisę a 72 przeznaczyłam na kaptur - od teraz pracowałam w rzędach nad kapturem. Najpierw na drutach nr 4 (cieńszych) przerobiłam 5 rzędów jerseyem, by uzyskać większą spoistość i dopasowanie kaptura w obwodzie szyji a następnie dodałam po 4 oczka na i-cord po dwóch stronach kapturka i przerabiałam dalej już wysokość kaptura na drutach nr 5,5. Zamieściłam znacznik na środku tyłu i redukowałam oczka po dwóch stronach znacznika (na zdjęciu oznaczone listkiem). Górę przez środek połączyłam szydełkiem, ale można też np zszyć ściegiem dziewiarskim (na zdjęciu różowa linia). Kaptur ma ostateczną wysokość 33 cm od tych 5 rzędów na mniejszych drutach. 

Wykończenie rękawów polegało na zebraniu tych pozostawionych 48 oczek, wraz z dodanymi pod pachą 6 oczkami i jeszcze kilkoma nabranymi oczkami pomiędzy pachą a oczkami z reglanu tak, by nie było dziur w miejscach łączenia i by uzyskać liczbę oczek podzielną przez 4 - dalej 6 okrążeń ściągacza 2/2. l

Plisa przy dekolcie - ja nabrałam te zostawione na deser 12 oczek dodając z każdej strony jeszcze po 3 oczka (by je wmontować tak jakby pod bokami rozpoczynającego się kaptura) i wykonałam 4 rzędy ściągacza 2/2 🙂

Na koniec - zaznaczyłam miejsce wszycia górnej części mojej kangurki i metodą graftingu zamocowałam moją kieszonkę

Zdaję sobie sprawę, że opis nie dla wszystkich będzie oczywisty, ale jestem przekonana, że niektórym może się przydać... Dajcie proszę znać jeśli chcecie, bym czasami zamieszczała w opisach takie notatki. 





Komentarze

Prześlij komentarz

Popularne posty