PROSTYDZIERGANY z niespodzianką

Zamysł był taki: prosty sweterek zastępujący sportową bluzę wydziergany z przyjemnej dla ciała grubej mieszanki z 50% merino wool w składzie...


Wykonany na drutach nr 9 z włóczki Lapponia 1000 w kolorze perłowo-szarym (12504). 
Zużycie 610 g tj. ok 610 mb. 


Wzór własny. Sweterek dziergany od góry do dołu, bez żadnego szycia, prosty reglan bez rzędów skróconych przy dekolcie, u dołu wykończony listwą i-cord, rękawy wykończone ściągaczem.


Włóczka niestety chociaż z jednego farbowania po praniu ujawniła różniący się jeden motek (wyraźnie inny odcinek na dole sweterka). Różnica stała się widoczna dopiero po praniu, ale mam jeszcze dwa wolne moteczki z tej partii więc przerobię sweterek - taki psikus 🤭


OPIS WYKONANIA tego sweterka (rozmiar M)
Sweterek wykonywany w jednym kawałku, bez zszywania, metodą od góry do dołu.
Nabrałam na druty (nr 9) 40 oczek. Wyznaczyłam sobie oczka reglanowe i po dwóch stronach oczek wyznaczonych jako reglanowe  wykonywałam narzuty początkowo przerabiając w rzędach, po osiągnięciu porządnej długości pęknięcia przy dekolcie - w okrążeniach. 

Podział oczek po ich nabraniu na druty wyglądał następująco:
6 oczek na 1/2 przodu (1 oczko reglanowe) 5 oczek rękaw (1 oczko reglanowe) 14 oczek tył (1 oczko reglanowe) 5 oczek rękaw (1 oczko reglanowe) 6 oczek na 1/2 przodu.

Rozpoczęłam przerabianie w rzędach robiąc narzuty z każdej strony oczek reglanowych w czasie przerabiania oczek prawych, przerabiając oczka przekręcone w miejscu narzutów w rzędach oczek lewych.
Rząd 1 (oczka prawe) - narzuty z każdej strony oczek reglanowych (48 oczek)
Rząd 2 (oczka lewe) - przerabiam oczka przekręcone w miejscu narzutów (48 oczek)
Rząd 3 (oczka prawe) - narzuty z każdej strony oczek reglanowych (56 oczek)
Rząd 4 (oczka lewe) - przerabiam oczka przekręcone w miejscu narzutów (56 oczek)
Rząd 5 (oczka prawe) - narzuty z każdej strony oczek reglanowych (62 oczka)
Rząd 6 (oczka lewe) - przerabiam oczka przekręcone w miejscu narzutów (62 oczka)
Rząd 7 (oczka prawe) - narzuty z każdej strony oczek reglanowych (68 oczek)
Rząd 8 (oczka lewe) - przerabiam oczka przekręcone w miejscu narzutów (68 oczek)
Rząd 9 (oczka prawe) - narzuty z każdej strony oczek reglanowych (76 oczek)
Rząd 10 (oczka lewe) - przerabiam oczka przekręcone w miejscu narzutów (76 oczek)
Rząd 11 (oczka prawe) - narzuty z każdej strony oczek reglanowych (82 oczka)
Rząd 12 (oczka lewe) - przerabiam oczka przekręcone w miejscu narzutów (82 oczka)
Rząd 13 (oczka prawe) - narzuty z każdej strony oczek reglanowych (88 oczek)
Rząd 14 (oczka lewe) - przerabiam oczka przekręcone w miejscu narzutów (88 oczek)

Ponieważ osiągnęłam pożądaną przeze mnie długość pęknięcia przy dekolcie od tego momentu na końcu rzędu 15 (oczka prawe) połączyłam robótkę w jedną całość dodając poza narzutami przy reglanie dwa dodatkowe oczka przy pęknięciu dekoltu
(96+2 oczka). 
Od teraz robiłam sweterek w okrążeniach wykonując już tylko oczka prawe, dodawałam oczka przy reglanie w co drugim okrążeniu jak wyżej aż do osiągnięcia następującej liczby oczek:
44 oczka na przód (1 oczko reglanowe) 38 oczek rękaw (1 oczko reglanowe) 44 oczka tył (1 oczko reglanowe) 38 oczek rękaw (1 oczko reglanowe).
Teraz odłożyłam na inne druty po 38 oczek na rękawy, dodałam pod pachą po 4 oczka z każdej strony i przerabiałam już prosto do dołu sam korpus (88 oczek + 4 oczka reglanowe + 2*4 oczka dodane pod pachą= 100 oczek) przez 36 cm licząc od oczek dodanych pod pachą. Dół wykończyła i-cordem z 3 oczek. 

Rękawy wykonywałam następująco:
Nabrałam na druty 38 pozostawionych na innych drutach oczek na rękaw, dodatkowo 4 narzucone oczka pod pachą i po dodatkowym oczku z każdej strony oczek pod pachą by uniknąć dziur (w sumie 44 oczka). Od teraz przerabiałam w okrążeniach same prawe oczka redukując po dwa oczka w okrążeniach 2 (42 oczka), 12 (40 oczek, 22 (38 oczek), 32 (36 oczek), 42 (34 oczka), 52 (32 oczka); W 53 okrążeniu zredukowałam równomiernie 4 oczka (28 oczek) i w 54 okrążeniu zaczęłam przerabiać ściągacz na drutach nr 7,5 przez ok 12 cm. Zakończyłam rękaw elastycznie. Identycznie wykonałam drugi rękaw.

Na koniec zebrałam oczka wokół dekoltu i wykończyła go podobnie jak dół i-cordem z 3 oczek. 

Miłego dziergania!






Komentarze

  1. Bardzo ładny sweterek. Takie proste fasony sprawdzają się w wielu stylizacjach.

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Popularne posty